Συνεχίσθηκαν οι εργασίες του ΙΖ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου





Γράφτηκε από τον/την Εκ της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής. Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2018


simposio

Συνεχίσθηκαν χθες, 18 Σεπτεμβρίου, οι εργασίες του ΙΖ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ιερά Μητρόπολη Κορίνθου, και συγκεριμένα στο Συνεδριακό Κέντρο «ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ» της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου, με τη συμμετοχή 92 εκπροσώπων από 67 Ιερές Μητροπόλεις.

Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πασης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, είναι:

«Οι Ιερές Ακολουθίες στην περίοδο της Παρακλητικής, του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου»

Το πρωί τελέσθηκε Θεία Λειτουργία στον Ιερό Προσκυνηματικό Ναό Αγίων Αναργύρων, με τη συμμετοχή όλων των εκπροσώπων – συνέδρων. Ακολούθως στο Πνευματικό κέντρο του Ιερού Ναού παρετέθη πλούσιο πρωινό σε όλους τους παρισταμένους.

Αργότερα στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου συνεχίστηκαν οι εργασίες του Συμποσίου σε δεύτερη συνεδρία, με προεδρεύοντα τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη κ. Νικόλαο Ιωαννίδη, Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κατά την οποία ομίλησαν οι ακόλουθοι με τα εξής θέματα: 

Ο πρώτος Εισηγητής, Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Κωνσταντίνος Καραϊσαρίδης,  Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσα-λονίκης, ανέπτυξε το θέμα: «Η Ακολουθία του Εσπερινού στην περίοδο του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου».  Ο ομιλητής ανέφερε ότι: «…η εγγύτερη επαφή του Ιερέως με την υμνολογία και την τάξη των ακολουθιών αναμφίβολα βαθαίνει και την ιερατική του αυτοσυνειδησία. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που περιγράφεται εύγλωττα και από τον β κανόνα της εν Νικαία Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου: ‘’Επειδήπερ ψάλλοντες τω Θεώ (…) πάντας μεν Χριστιανούς τούτο φυλάττειν σωτήριον, κατ’εξαίρετον δε, τους την ιερατικήν αμπεχομένους αξίαν’’».

Ο  δεύτερος Εισηγητής κ. Γεώργιος Φίλιας, Καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσίασε το θέμα: «Η Ακολουθία του Όρθρου στην περίοδο του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου». Ο ομιλητής τόνισε ότι: «…. υπάρχουν διαφορές στο Τυπικό του Όρθρου μεταξύ των Κυριακών και των καθημερινών στις λειτουργικες περιόδους του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου. Καταδείχθηκε ότι, η προπαρασκευαστική περίοδος του Τριωδίου εμφανίζει ομοιογένεια τυπικών διατάξεων στην Ακολουθία του Όρθρου, αλλά η ομοιογένεια αυτή καθίσταται όλο και λιγότερο εμφανής κατά την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής και της Μ. Εβδομάδας». 

Μετά το σύντομο διάλειμμα επανελήφθησαν οι εργασίες με την τρίτη συνεδρία υπό την προεδρία του Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου κ. Βασιλείου Καλλιακμάνη, Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ο πρώτος εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Παναγιώτης Σκαλτσής, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε το θέμα : «Οι Ακολουθίες των Ωρών και των Μεσωρίων». Ο ομιλητής τόνισε ότι: «….Οι Ακολουθίες των Ωρών εντάσσονται στο πνεύμα της αδιάλειπτης Λατρείας και της συνεχούς κοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό. Περνούν και στον σύγχρονο άνθρωπο το μήνυμα της επαγρύπνησης, της μετάνοιας, του αγώνα για τη μεταμόρφωση του χρόνου και της ζωής μας ολόκληρης εν Χριστώ μέσα στο σώμα του την Εκκλησία…».

Η δεύτερη  εισήγηση είχε ως θέμα: «Η Ακολουθία του Αποδείπνου μετά Κανόνος». Ο εισηγητής Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Θεμι-στοκλής Χριστοδούλου, Δρ. Θεολογίας , υπογράμμισε ότι: «….Η ποιμαντική πείρα καταδεικνύει ότι η ένταξη του Μικρού Αποδείπνου στον ενοριακό λειτουργικό χρόνο, και μάλιστα τότε που οι ναοί κλείνουν, προσελκύει πολλούς, κυρίως νέους και βοηθά πολλούς αναγκεμένους πιστούς να γευθούν το άρωμα της Ορθοδοξίας. Άλλωστε η πνευματική προσέγγιση που επιδιώκουμε μέσω διαφόρων δράσεων ολοκληρώνεται και τελειοποιείται καλύτερα μέσα από την λατρεία της Εκκλησίας μας». 

Ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση  και η καθιερωμένη μεσημβρινή διακοπή. Μετά το γεύμα και εντός των πλαισίων της υποδειγματικής φιλοξενίας του Συμποσίου από τον Σεβασμιώματο Μητροπολίτη Κορίνθου κ. Διονύσιο, πραγματοποιήθηκε ο διάπλους του Ισθμού. 

Κατά την απογευματινή τέταρτη συνεδρία προήδρευσε ο Ελλογιμώτατος κ. Γεώργιος Φίλιας, Καθηγητής  της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, και παρουσιάσθηκαν από τους εκλεκτούς Εισηγητές τα εξής θέματα: 

Η πρώτη Εισήγηση είχε ως θέμα «Η Αναστάσιμη Ακολουθία του Πάσχα και της Διακαινησίμου Εβδομάδος», με Εισηγητή τον Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Θεόδωρο Κουμαριανό, Λέκτορα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο Αιδεσιμολογιώτατος ανέφερε ότι: «…Οι ιδιομορφίες που παρατηρούνται στην τάξη των Αναστασίμων Ακολουθιών της Κυριακής του Πάσχα και της εβδομάδος της Διακαινησίμου οφείλονται στο γεγονός, ότι στις Ακολουθίες αυτές έχουν επιβιώσει λειτουργικά στοιχεία του Ασματικού Τυπικού, τα οποία ήδη από τον ιγ´ αιώνα είχαν εγκαταλειφθεί και δεν εφαρμόζονταν πλέον στις Ακολουθίες του Νυχθημέρου των Κυριακών και των καθημερινών. Η ιστορική μελέτη της λειτουργικής πράξεως της Εκκλησίας προσφέρει τα μέσα, βάσει των οποίων στα ποικίλα πρακτικά ερωτήματα, που αναπόφευκτα αναφαίνονται στην λειτουργική ζωή, δίδονται λύσεις κατάλληλες και σύμφωνες με την λειτουργική παράδοση της Εκκλησίας…».

Η δεύτερη Εισήγηση ανεφέρετο στο θέμα: «Το βιβλίο της Παρακλητικής ως σταθερή ποιμαντική της Εκκλησίας»». Ο Εισηγητής, Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής της Θεολογικης Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέφερε τα ακόλουθα: «…Το ενδιαφέρον εστιάζεται στον άνθρωπο, στην πνευματική νοηματοδότηση της ζωής του και τη διασφάλιση των όρων της σωτηρίας του από την αλλοτρίωση, τη φθορά και το θάνατο. Οπότε και η καθημερινή χρήση της Παρακλητικής στην ορθόδοξη χριστιανική λατρεία συμβάλλει στη μύηση πρωτίστως των κληρικών και εν συνεχεία των λαϊκών στη βιβλική και πατερική παράδοση, στη διαμόρφωση της εκκλησιαστικής συνείδησης και χριστιανοπρεπούς ήθους». 

Επακολούθησε γόνιμη συζήτηση και ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις των συνέδρων και μετά το Δείπνο έγινε συζήτηση επί λειτουργικών θεμάτων γενικής φύσεως.



Πηγή

Απάντηση